Lustigt

Måste börja detta inlägg med att jag bryr mig inte utan tycker bara det är jävligt barnsligt.

En gammal kompis till mig tjatade väldigt mycket om att hon skulle köpa häst mellan år 7-9 hon skaffade sig en dressyr häst som hon tävlade med men tyvärr så va hon tvungen att ta bort den då den fick problem med ett bakben och blev triangel märkt. Nu för ca 1 månad sen så hade hon köpt en ny häst en westrn häst, så jag frågade vad den hette och så, sen berättade jag att ja också köpt häst och då grågade hon va de va för ras och ja svara att de va ett franskt varmblod. Det här va alltså på internet. Och det som ja tycker är så dåligt de är att hon slutade prata med mig bara för att ja har ett varmblod.

Visst kan man gå o köpa sig ett halvblod eller liknande men det är ju ingen garanti att den kan mer än ett varmblod.

Sen känner jag att om jag vill utvecklas i min ridning och ha ett litet projekt så passar ett varmblod mig perfekt.
Självklart finns de riktiga travarök MEN man måste också tänka på att det är vi, människan som gör hästen. Alla hästar kan dressyr och hoppa vissa behöver bara lite längre tid på sig att träna!

Jag är iaf jätte nöjd med Olle och trivs jätte bra med han. Just nu så testar han mig som ledare så de bara sjunger om det :P Men det är sånt som går över med tiden.

Blir tyvärr ingen hoppträning imorrn för Camilla som ja ska träna med hon måste åka och titta på en bil för hennes bil blev stulen i början av veckan och nu när de har hittat den så är den istort sett bara kaffeved :S
Jävla idioter som inte kan låta andras saker vara ifred!!!!

Vet inte om jag har berättat det här tidigare men jag har lärt Olle att buga. Det som jag ska träna lite mer på är att han ska sätta ner ena benet så att han bugar ordentligt.
Riktigt kul.


/ Madde & Olle

Kommentarer
Postat av: okänd

Generellt sett så är det ju så att varmblodstravaren är en bättre häst än det sk svenska halvblodet (som egentligen heter varmblodig ridhäst)travarna är oftast mkt hållbarare och bättre i huvudet än halvblodet. tyvärr så förstör man ju hästarna på travbanan och det tar lång tid att lära hästen att placera sina bakben under kroppen igen istället för bakom och skjuta på istället för att bära. Många travare hamnar hos nybörjare som första häst som inte har en aning om hur man skall skola om dessa hästar och därför så har dessa hästar ett icke förtjänt dåligt rykte. Ger man hästen gott om tid ,i många fall flera år, och vet vad man gör så har man en lysande häst som kan utföra både piaff o passage i sinom tid. Lycka till med Olle!! Han kommer att bli en jättefin ridhäst!

2009-12-06 @ 17:44:13
Postat av: therese

Håller med föregående talare. Eftersom travare är billiga hästar som ridhäst hamnar dom i den onda cirkeln som slit o släng häst hos unga som kanske inte har stöd hemifrån el okunniga föräldra o hästen påbörjar sin resa som vandringspokal. Jag hade själv ett varmblod som gick LA-MSV dressyr! Den absolut mest välridna häst jag haft i hela mitt liv och då har jag haft tillgång till fina halvblodshästar. Hon gjorde galoppombyten utan att blinka o gick så stadigt o fint. Folk imponerades av henne för hon var snygg dessutom. Frågade efter stam osv...sen var det inte lika intressant när det kom fram att hon var varmblod. hon var dessutom tävlad 1.10 hoppning. Helt trafiksäker för allt o oerhört lätthanterlig o lättlastad, som så många varmblod. Så den som har ork o tålamod, köp ett varmblod och ge den tid el kosta på dig någon som utbildar den åt dig. Men först bygga upp bakbens aktiviteten, ut o klättra o träna intervallträning. Sen finns det såklart varmblod som är mindre lämpade som ridhästar som är väldigt heta o nerviga, tyvärr avlas ju även denna del frikostigt då man vill ha lite nerv i en tävlingshäst. Men som Olle som ändå gått väldigt bra på traven, han är ju kolugn! och har verkligen förutsättningarna att bli en väldigt bra ridhäst! Så jag kan verkligen rekommendera varmblod som ridhästar, var dock noggrann när du köper och fall inte för tyck synd om annonser där det står att hästen slaktas imorrn osv...för då kanske du står där med en travare som knappt är ridbar. Finns även www.ridtravare.com där finns mkt tips o råd om hur du bygger om din ridtravare samt även tävlingar och annat smått o gott.

2009-12-10 @ 09:54:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0