NH

Idag har jag tränat NH med Olle eftersom han har börjat att testa oss människor nu när han har kommit till rätta i sitt nya stall.

Har fått låna en bok av Sandra som heter dansa med hästar, så vi har börjat med första steget där att ha en fyrkant på ca 10x10 meter och sen så ska man leda hästen fram med handen och även sätta upp den som ett stopp när hästen ska stanna och sen ska man även vinka in hästen när man vill att den ska komma.

Olle va stundvis jätte duktig, men sen när man krävde lite mer ab han då blev han irriterad och slängde med huvudet och man märkte flera gånger att han dominerar oss människor.

I början så hade jag han i ett långt grimmskaft så att han hela tiden ska vara med på vad jag gör, och när det gick bra så va han lös och gick i alla gångarterna på en stor volt runt mig och det är de som är själva grejen med övningen. Efteråt så gick han efter mig som en liten hund.

När vi va klara med träningen, vi höll på ca 20 min och efter det så va Olle helt slut inte fysiskt men Psykiskt, han stog på stallgången med låg hals och hängande underläpp så han fick verkligen jobba med hjärnan ordentligt min lilla häst :D

Olle har även börjat fått mer ridmuskler vilket har gjort att hans sadel åker bakåt för att han är smalare vdär sadel gjorden ska ligga, så nu har jag köpt mig en förbygel med löstagbar martingal vilket va de viktigaste för Olle behöver ingen martingal.
Personligen tycker ja inte om martingal för om hästen slår upp huvudet så slår det i mot eftersom den sitter fast i sadel och så en ryttare på det så blir det ju en liten duns i ryggen och det är ju inte heller bra.
Man ska ju inte heller tvinga hästen ner fär det är inte en ärlig naturlig form. Man kan aldrig "såga" ner hästen med hjälptyglar och bett utan man måste rida hästen ner i form, de finns inga andra knep.

Ska försöka fota Olle lite i helgen så att ni får lite uppdatering på hur han ser ut nu.

Somnade i Olles box i morse när jag hade morgonfodrat. Olle är så härlig för han tar allt med ro och är så försiktig när man sitter inne i boxen hos han :D


/ Madde & Olle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0