Snart julafton

Jag och pappa har varit och hämtat rockarden. En jätte fin rockard nyrenoverad (ny målad, nya däck, och ny svettsad stänkskärm på ena sidan)
Jag har även varit ut med Olle och provat den en gång, och han va såå duktig. Jag trodde nästan att han skulle ladda och vara ivrig, men han lunkade på i skritt och lyssnade på vad jag sa till han. Han hade itne ens en tendens till att vilja börja trava iväg.
Jag tror Olle tyckte de va riktigt kul för han gick med spettsade öron men lyssnade även på min röst.

Jag har berättat tidigare om att vi har tränat NH.
Nu har Olle förstått vad det innebär så om vi är inne på den uppmätta fyrkanten så går han runt mig på en volt både i skritt och trav och när jag gör tecken för att stanna och komma in till mig så gör han det utan att blinka.

Hästar är bekväma djur av sig och vill gärna ha en ledare. Ute i hagen så har Olle Fralle som ledare, men om man inte har någon ledare när inte Fralle är med så blir Olle lite osäker och testar oss människor om vi verkiligen är en bra ledare. Men nu när jag har tränat med han så litar han på oss speciellt mig och han trivs jätte bra.
Jag vet att Olle kan ha lite bråttom när han ska in och han håller på o slår med huvudet och taktar runt, men nu har han sllutat med det och väntar lungt tills det är hans tur.

Någonting som jag också tycker är kul med Olle är att när man kommer på morgonen o ska fodra så gnäggar de flesta hästarna vissa skrapar och går runt i boxen för de vill ha sin mat. Olle dä emot han står lungt och väntar på sin tur, antingen tittar han ut genom box dörren ut i stallgången eller så tittar han ut så man ser han vid foderbordet. Han är så söt där han står och väntar och gör inte mycket av väsen av sig. Han vet att han ändå kommer få mat oavsett, det blir hans tur också.

/ Madde & Olle


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0