Full Fart

Den här veckan har verkligen rusat förbi, jag har jobbat en hel del och varit i stallet den andra delen. I onsdags så var det 1 månad so hästägare åt Olle.

I torsdags så fick Olle nya skor och eftersom han gått utan sko några dagar så hade han slitit ner ena hoven lite och va lite öm i hoven och varm, men min hovslagare sa att jag skulle höra av mig om det blev värre och redan i lördags så var han som vanligt igen :)

I lördags så var det dags för att åka till mitt gammla stall och rida med min Kompis Camilla, jag satte på transportskydden och transporttäcket och Olle stog still och halvsov sen när han såg transporten så resta han på huvudet och hade öronen rätt fram. Sen satte han igång och bajsa, han göra 2 ordentliga högar på mindre än 10 minuter. Vi lastade och Olle gick rakt in i transporten så de va bara att haka på bommen stänga luckan och åka. För mig så var det första gången jag köörde hästtransport, jag har nog aldrig kört så försiktigt som jag gjorde då, och Olle skötte sig exemplariskt där inne. När vi hade åkte de 3 milen till Sörby så lastade vi ur och Olle såg sig omkring och tog allt med ro, fast att ca 50 meter bort så höll de på att dra av skinnet på en älg.

Jag och Camilla gjorde iordning hästarna och begav oss ut, i kuperad terräng så hästarna fick verkligen lyfta på fötterna och tänka till hur de skulle gå. Vi va ute ca 1½ timme och när vi kom tillbaka så va Olle bara lite fuktig där sadelgjorde legat, Fantasi däremot hon va dyngsur där sadel och sadelgjord legat.

Jag gjorde iordning Olle för att åka hem men jag lät han få stå en halvtimme innan ja lastade så att han inte är trött i benen när jag lastar, för det är ju ansträngade för hästarna att åka transport eftersom de måste hålla balansen hela tiden, och de ser ju inte heller vägen och det är guppigt eller liknande.

Jag va riktigt glad och stolt när jag kom hem till stallet igen :)

Idag söndag så följde jag med Annelie ut på en tur, Vi red ca 1 timme och jag tränade galoppfattningar på Olle för jag vill att han ska gå i form i traven och sen fatta galopp utan att köra upp huvudet och rusa iväg. Vi red ut på ett fält för Annelies häst Eclair blev rädd för några kosor, jag kännde att Olle hade väldigt fin framåtbjudning och jag tänkte att jag provar att fatta en galopp från skritt, om han inte orkar så kommer han bara börja trava, men hör och häpna min häst fattade galopp från skritt :D Det är verkligen jätte duktigt av han med tanke på att han inte riktigt har de musklerna för att orka, men det gjorde Olle. Sen galoppfattningarna gick jätte bra och Olle blev ganska svettig när vi va tillbaka.

Sen vecka 46 så ska vi börja med dressyrträningar Camilla kommer vara med, med Fantasi och även Sandra med Tetti. Det ska bli väldigt kul och se om några veckor hur mycket Olle lär sig :) Jag ska även gå med i en hoppgrupp som har träningar varannan vecka så det blir dressyrträning en vecka sen hoppträning den andra veckan, och sen blanda det med massa skogsturer så att inte Olle börjar tycka att det är tråkigt att vara på banan.


Nej det här veckan så har Olle verkligen visat framsteg, men vi har fortfarande lite problem med att stitta upp, Olle har lite väl mycket myror i hovarna för att kunna stå still, men vi fortsätter att träna på det. En vacker dag så kommer han stå still :)

/ Madde & Olle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0