Orlando Magic

Den här veckan så har Olle fått tagit det lite lugnare eftersom vi tränat så mycket på sista tiden. Imåndags så blev det barbacka ridning och tränade på Sidförflyttande hjälper. Jag har märkt att så fort man lägger an bara ena skänkel så tror Olle att det betyder Galopp så i måndags så lärde jag Olle skänkelvikning och sen eftersom det gick så bra så provade jag att göra en bakdelsvändning som gick bra i ett kvarts varv och jag är super nöjd med Olle, en så jäkla lätt lärd och smart häst, man blir så glad när man ser hur han kämpar på och försöker allt vad han kan.
Sen i tisdags så hade min syster Olle oh de va ut o tömkörde med Farbror Frallan och nu ÄNTLIGEN har Olle lärt sig att man inte behöver rusa på så fort det kommer en häst vid sidan om. I onsdags så tömkörde jag med och jag kunde gå med ganska slappa tömmar och Olle stressade inte upp sig när fralle började gå om eller låg före. Duktiga häst :D


Har ändrat foderstaten lite nu också. När Olle kom så la han på sig så att han fick en liten hömage men nu när man börjat träna så har den försvunnit lite och han har gjort om det till muskler så jag har börjat vant in Olle på lite lussernhack så han får i sig lite mer protein då vårat hö inte har så mycket protein. Har även ökat på höet en del också.

http://dingtunatibblestall.zoomin.se Våran hemsida får ni inte glömma att besöka :)

Så här ser Olles foderstat ut

Morgon: 3 Kg Hö 2 Dl havre 1 mått E-vitaminer 1 näve lussernhack
Insläpp 4 Kg Hö 2 Dl havre 1 Dl mineraler 1 mått B-vitamin 1 näve lussernhack
Natt 6 kg Hö 2 Dl havre 1 näve lussernhack

Och sen lite morötter och äpplen i varje måltid.
Jag vet Olle är lite bortskämd, men det får man vara när man heter Olle.

Har även märkt att Olle har varit utan b-vitamin i några dagar bara för jag har varit ute i stallet jätte tidigt på morgonen eller på kvällen så jag har inte hunnit åkt förbi Odal så man märker nu att han tycker det är jobbigt att fälla päls och han är öm i hårremmen när man borstar han eller lägger åp ett tcäke då han gärna vill nafsa lite och då visar man han pekfingret och han slutar genast och kommer på att han precis gjort fel.

Sen har jag börjat bygga halbädd till Olle så att han har det mjukt varmt och skönt nu under vintern. Jag tror att Olle tycker om det för nästan varje gång man har fluffat till all halm och fyllt på nytt så ska han alltid rulla sig i det :)

Nästa lördag så funderar jag på att åka till Sörby för att hoppträna lite, inte för någon tränare utan själv. Blir nog mycket markbommar så att Olle förstår själva grejen med det, och hästarna brukar ju få väldigt fina rumpmuskler utav det :)


/ Madde & Olle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0