Fy Fan


Igår va ja ut till stallet med Micke. Han fixade i stort sett allt i stallet jag gjorde kraftfodret och så fyllde jag höpåsarna men jag fick inte bära dom :-P

Sen gick vi en promenad med Olle Jag hoppade på kryckor och Micke ledde Olle <3
Så idag blir det samma sak ute i stallet :-) Men känner att jag vill rida men det är ganska kört för mig de närmsta dagarna :-S

Micke ska även lämna in min sadel till Strömsholms sadelmakeri nu i veckan och stoppa om den.
Jag förstår inte hur man inte kan stoppa om en sadel spec när den är ullstoppad.
Min har ju luftbossor och den ena har tappat lite luft ner mot kåpan så nu lämnar jag den till sadelmakaren så tar han bort luftsystemet och fyller den med ull i stället. Så de kommer bli kalas bra :-)

Jag tycker att man borde kolla sina sadlar mycket oftare så att de verkligen ligger bra på hästen. För jag tycker att oavsett om man har en okänslig häst så är det inte det optimala att rida med en sadel som inte passar eller som inte är omstoppad.
Sen finns det många sätt att kolla hur en sadel ligger och vad man ska kolla på. på Agria finns det en ganska bra beskrivning. Men det viktigaste tycker jag är att sadeln ligger bra när ryttaren sitter i sadel och att den inte klämmer på ryggraden eller bogbladen och att man kan få in några fingrar mellan hästen och sadel när rytaren sitter på.
Och kan man inte eller inte vet hur man gör TA HJÄLP av någon som kan och vet vad den pratar om. Du kommer vinna på det i längden och hästen håller bättre och längre och kan prestrera på topp hela tiden.


Nu blev det verkligen mycket prat om allt och inget!


Bambi ögon <3 sonm kan piaff och passage :-) Det går bra nu




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0