Hemma igen

Sådär nu är man hemma igen från träningslägret i Nyköping

Ja åkte i fredags vid lunch o va framme i Nyköping runt 16 tiden.
Det här va första gången som Olle åkte i den nya transporten och jag tror att han gillar den, för han gick rakt in utan att bråka och såg väldigt nöjd ut.

På fredagen så red vi ut i skogen Ja, Olle Therese och hennes häst flingan. Vi travade och galopperade riktigt trevligt och pratade en hel del :-)

På lördag så så stog dressyr på schemat. Kvällen innan så gick vi igenom Lb:1 programmet. Så vi började med att mjuka upp Olle och jobba han så att han började trampa unders ig ordentligt och flytta bakdelen.
Vi jobbade på en volt som ökades och minskades för att få han att sätta under sig.
Markant skillnad från förra hösten då han inte alls klarade av den här övningen då han va alldeles för svag och vinglig.

Sen började vi öva på dressyrprogrammet.

Vissa delar gick riktigt bra men jag måste verkligen tänka på att ridvägarna jag genar i hörnen och då blir nästa del i programmet fel :-P 
Efter ett dag så jobbade vi på en volt igen på långa tyglar för att hitta traven som är sjuujäklasvår att sitta ner i men bättre det än att krulla ihop han i halsen och gå i en falsk form. Är alldeles för vanligt. Bara för att det känns bra att sitta ner i den traven och hästen kröker på halsen så betyder de att det inte är en ärlig form. väldigt vanligt bland folk som har ridtravare. 

Sen fick jag låna Therese guldklimp Flingan, där jag mer kunde fokusera på vägarna eftersom Flingan kan programmet utantill.

Sen blev det lunch och efter det så började vi massage kursen.
Therese visade först på flingan och sen fick jag göra på Olle.
Riktigt bra då det kan vara riktigt bra att massera tex efter ett hårt ridpass, så att musklerna blir mjukare och i slutlängden så kommer du att ha en häst som håller längre :-) 

enligt tidsplanen så skulle vi vara klara och jag vara på väg hem vid 4 tiden men de blev inte riktigt så jag åkte 21.10 från Therese och va hemma i stallet vid kvart i 12 :-P 
Kom på när ja kommit halvvägs att fan nu har ja ingen som kan hjälpa mig att lasta av :-S Hmm hur ska de här gå?

Men väl hemma så knäppte jag loss och sen hängde jag grimskaftet runt halsen och sen öppnade jag luckan bak och Olle traskade ut som att de inte va nå spec att lasta ur sig själv :-) Väldigt skönt.
Ska träna lite mer så att han kan lasta sig själv också de skulle vara toppen så att man kan åka iväg själv utan att behöva be nån om att stnga luckan bak.

Ska kolla på dressyr sadel också ska bli spännande :-)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0